Peki kentsel dönüşümde kimlere kira yardımı yapılıyor? Vatandaşlar kira yardımı için nereye başvuracak?

Geçtiğimiz yıl Kahramanmaraş’ta meydana gelen ve on bir ilimizde etkisini gösteren depremlerden sonra Türkiye’nin değişmeyen gerçeği yeniden gündeme geldi. Özellikle İstanbul için beklenen büyük depremin yeniden gündeme gelmesi ile birlikte başta İstanbul olmak üzere risk altında bulunan ülke genelindeki binaların kentsel dönüşüm süreci hız kazanmaya başladı.

İstanbul için beklenen büyük deprem, Kahramanmaraş depremlerinin ardından yeniden büyük bir korku hissedilmesine neden oldu. Yıllardır var olan bu gerçek maalesef acı bir olay ile yeniden hatırlandı. Yaşanan afetten sonra birçok ilde hızlandırılan kentsel dönüşüm projeleri kapsamında hem kiracılara hem de ev sahiplerine belli oranlarda kira yardımları yapılmaya başlandı. Ancak vatandaşlar kimlerin bu yardımlardan yararlanabileceğini, başvuruların nereye yapılacağını ve başvuru için gerekli olan şartların neler olduğunu araştırmaya devam ediyor.

İlk olarak kentsel dönüşüm kira yardımında kimlerin başvurabileceğine değinelim. Kentsel dönüşüm kira yardımına başvuracak kişiler;

* Risk altındaki ilgili yapıların malikleri

* Risk altındaki ilgili yapıda ikamet etmek şartı ile kiracı ve sınırlı ayni hak sahipleri

* Kanun kapsamındaki yapıları malik, kiracı ve sınırlı ayni hak sahibi olmaksızın kullanılan gerçek ya da tüzel kişiler

KENTSEL DÖNÜŞÜM KİRA YARDIMINA BAŞVURULAR NASIL YAPILIR?

Erdoğan, Brezilya Ziyareti Dönüşü Önemli Açıklamalarda Bulundu! Erdoğan, Brezilya Ziyareti Dönüşü Önemli Açıklamalarda Bulundu!

Riskli olarak tespit edilen yapıdaki konut ya da iş yerlerinden dolayı kira yardımından yararlanmak isteyen kişiler, tahliye karar tarihinden itibaren bir yıl içerisinde başvuru yapabilir. Aynı zamanda riskli yapının yıkıldığı tarihten itibaren üç ay içerisinde de başvuruda bulunabilir. Bunun için riskli yapının bulunduğu ildeki Tapu ve Kadastro Müdürlüklerine müracaat edilebilir.

Kentsel dönüşüm kira yardımı başvurularında İçişleri Bakanlığı Kimlik Paylaşım Sistemi, Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü’nün tapu ve kadastro bilgi sistemi ile entegrasyon sağlanır. Bu nedenle başvuruda bulunacak kişilerin adres bilgileri raporu, kimlik bilgileri ve taşınmaza ait güncel taşınmaz kaydı sistem üzerinden temin edilebilir. Bu bilgilerin sistem üzerinden temin edilmediği durumlarda ise belgeler başvuru yapan kişiden talep edilir.

KİRA YARDIMINA MALİKLER NASIL BAŞVURU YAPABİLİR?

Riskli yapılarda kiracı olarak ikamet eden kişiler gibi maliklerin de kira yardımından yararlanma hakkı bulunur. Riskli yapılardaki konut ya da iş yerleri için maliklerin başvurusunda beyan etmesi gereken belgeler şunlardır;

* Başvuru dilekçesi

* Başvuru sahibinin tüzel kişi olması halinde firmayı temsil yetkisine sahip kişiye ait imza sirküleri

* Riskli yapının tahliye edildiğine dair adres bilgileri raporu ya da ilgili belediyeden alınacak yazı

* Tapu ve güncel taşınmaz kaydı

* Riskli yapının yıkım bilgisinin sisteme girilmiş olması

* Hak sahibine ya da hak sahibinin vekiline ait Ziraat Bankası vadesiz hesap cüzdanı fotokopisi

KİRA YARDIMINA KİRACILAR NASIL BAŞVURU YAPABİLİR?

Kiracıların ikamet ettikleri yapıların riskli bulunması ve tahliye kararının olması halinde başvuru hakları doğar. Kiracıların kira yardımı başvurusunda beyan etmesi gereken belgeler şunlardır;

* Başvuru dilekçesi

* Kiracının riskli yapı için A.R.A.A.D bilgi sistemi üzerinden yapı kimlik numarası alındığı tarihte riskli yapıda ikamet ettiğine ve riskli yapıyı tahliye ettiğine dair eski ve yeni adreslerini gösteren adres bilgileri raporu

* Riskli yapının yıkım bilgilerinin sisteme girmiş olması

* Kiracıya ait Ziraat Bankası vadesiz hesap cüzdanı fotokopisi

2024 YILI KENTSEL DÖNÜŞÜM KİRA YARDIMI NE KADAR?

2024 yılı için belirlenen kira yardımı İstanbul'da 5 bin 500 liraya, Ankara, Antalya, Bursa ve İzmir'de 4 bin 500 liraya, diğer büyükşehirlerde 3 bin 750 liraya, diğer şehirlerde ise 3 bin liraya yükseltildi.